Výuka a vybavení

Pedagogický plán je tematicky rozčleněn do čtyř ročních období

V průběhu tematických celků využíváme veškerý materiál, se kterým se v životě setkáváme. Každé období doplňujeme společnými písněmi, říkadly a výtvarnými pracemi. Učíme se o zvířatech, rostlinkách a jejich využití, ale i o místě, kde působíme. Do pedagogických celků tematicky zahrnujeme lidovou slovesnost. Vycházíme z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV).

Věkově smíšené skupiny

Děti se přirozeně učí napodobováním. Vedle rodiny a pedagoga je jim nejbližší věkově smíšená sociální skupina dětí ve školce. Principem věkově smíšených skupin je vytvořit dětem větší prostor pro vzájemnou spolupráci, učí se tak jedinečným způsobem, který nemohou nahradit ani učitelé, ani rodiče. Děti jsou si ve svém myšlení, pocitech, řeči a představivosti mnohem blíž než dospělí. Mladší děti se přirozeně učí od starších, starší jsou pak přirozeně trpěliví s ohledem na poznávání mladších. Pokud vysvětlují, stává se předmět vysvětlování jasnější. Ve věkově smíšené skupině je pozitivně ovlivňován rozvoj řeči, kdy se prostřednictvím přirozené nápodoby starších dětí rozšiřuje slovní zásoba dětí a komunikativní dovednosti, které jsou základem jejich dalšího poznávání. Pravidla skupinového soužití přijímají děti lépe, když je po nich nevyžaduje pouze dospělý, ale i starší děti. Menší děti jsou schopny se aktivně účastnit her organizovaných staršími dětmi. Vzhledem k těmto zákonitostem ve věkově smíšených skupinách získávají děti předpoklady ke zdravému sebeprosazení ve společnosti.

Oblečení

V našem lesním klubu tráví děti čas výhradně venku, pouze při extrémní nepřízni počasí mají náhradní program.
Proto je nezbytné kvalitní oblečení vhodné do lesa, nejlépe vrstvy tzv.„cibule“ odpovídající aktuálnímu počasí.

V zimě a na podzim má být spodní vrstva hřejivá, nejlépe vlna nebo funkční prádlo - když se dítě potí, prádlo hřeje dál. Následují podle potřeby další 1 až 3 vrstvy, které hřejí a izolují. Pro zahřátí se také velmi hodí fleece. Nezbytnou vrstvou do mrazu je také ochranný mastný krém na obličej a na ruce.Vrstvení je uplatněno také na nohy. Svrchní kalhoty vodotěsné, bunda by měla být teplá a prodyšná. Vrstvené oblečení nesmí dětem bránit v pohybu.

Nedostatky oblečení mohou při mrazivém a větrném počasí způsobit vážné problémy. Děti by měly samostatně zvládat manipulaci s oblečením, snadno se obléci, ale i odložit si např. v případě potřeby WC. Problémem je často přechod bot a kalhot, který lze vyřešit gumou na okraji nohavic nebo návlekem, který přechod zvenku překryje a utěsní. Rukavice by měly být propojitelné s bundou, nepromokavé a hřejivé. V neposlední řadě je podstatná kvalitní šála a čepice, do mrazu se velmi hodí kukla a šála.

Batůžek

Svačina (pečivo, ovoce, zelenina) a pití. Jogurty do speciálního obalu, ve kterém nelze poškodit kelímek, termoobal na nápoj.

Zimní doplňky: (čepice, rukavice, šála), náhradní oblečení vč. spodního prádla a ponožek, krém proti chladu a větru.

Jarní a letní doplňky: adekvátní pokrývka hlavy, krém proti slunci, repelent, popř. jiný přípravek proti hmyzu.

Oběd

Na oběd se děti vrací do zázemí. Je možné využít dovoz obědů v ceně 50 Kč/oběd nebo jídlo z domova.

Klíšťata

Abychom předešli napadení klíštětem, je třeba dítě vybavit vhodným oblečením (jaro, léto, podzim), tj. pokrýkvka hlavy, triko/bunda s dlouhým rukávem, dlouhé kalhoty a pevné, nejlépe kotníkové boty. Nedílnou ochranou proti hmyzu v lese je také repelent, ten můžeme nahradit také např. éter. oleji. Další možností ochrany dítěte před klíštětem je také očkování. (zdroj:www.lesnims.cz/Pro rodiče/Klíšťata)

Rámcový denní plán

8:00 - 8:30
příchod dětí do zázemí
8:30 - 9:00
přivítání, ranní kruh
9:00 - 12:00
svačina, pobyt v přírodě, dopolední vzdělávací aktivity
12:00 - 14:00
oběd, odpočinek, svačina
možnost vyzvednout dítě po obědě
14:00 - 16:30
procházka, volná hra – děti si hrají mezi sebou, pedagog děti pouze navádí/nabízí aktivity, kterými by mohly odpoledne strávit
16:30
zazvonil zvonec